Meldingen vanuit Home Assistant kunnen op diverse manieren doorgegeven worden:
- notificatie – bericht op smartphone via companion app
- notificatie – als melding in Home Assistant dashboard
- alert – via een bericht naar smartphone, telegram, whatsapp, slack
- TTS – text to speech naar speaker(groep)
- sirene – wav-file naar speaker(groep)
Visite is vaak onbewust over de slimmigheden in mijn huis tot er een melding te horen is dat er ergens nog een deur open staat, of dat de vaatwasser klaar is of dat morgen de grijze vuilnisbak aan de weg gezet moet worden.
Notificaties vanuit Home Assistant zijn een prominent onderdeel en het is belangrijk om de diverse meldingen te sturen qua tijd/wanneer, naar wie of naar welk device en hoe vaak en of het herhaald moet worden of niet.
Vind de balans
Soort melding | Voor iedereen | Voor een persoon |
kritisch | sirene | Urgente melding smartphone |
belangrijk | TTS 24/7 | HA Companion App |
nuttig | TTS overdag | HA Companion App |
informatief | HA Dashboard | Whatsapp/Telegram |
onbelangrijk | geen | Slack |
Irritatie-factor
Er moet een evenwicht zijn tussen de mate van urgentie van de melding en de acceptatie door de ontvanger van digitaal gecreëerde ruis.
Ik heb ondervonden dat als de informatie belangrijk genoeg is voor iedereen, het OK is om TTS-meldingen door het hele huis te sturen (tenminste overdag).
Als de melding alleen voor mij belangrijk is, bijvoorbeeld als de 3D-printer klaar is met printen, stuur dan het bericht alleen naar mijn mobiel.
Als de informatie van marginaal belang is voor iedereen, sla dan alle op geluid gebaseerde meldingen over, anders gaat de WAF naar beneden.